EGMONTAS BŽESKAS

Egmontas Bžeskas (g. 1974 m. Kaune) 1992 m. baigė Kauno dailės mokyklą. 1992-1998 m. studijavo Vilniaus dailės akademijos grafikos katedroje ir įgijo magistro laipsnį. Nuo 1999 m. – Tarptautinio grafikos meno centro „Grafiken Hus“ Švedijoje narys. Surengė daugybę personalinių parodų: Lietuvoje, Švedijoje, Belgijoje ir grupinių: Lietuvoje, Čekijoje, Estijoje, Prancūzijoje, Rusijoje, Vokietijoje, Japonijoje ir kt.

Dailininkas yra sukūręs naują grafikos techniką – naudodamas visas grafikos technologijas, kūrė meno kūrinius ant drobės (medžio raižiniai spaudžiami ant drobės). 1998 m. – agentūros „Factum“ įtrauktas į Lietuvos rekordų knygą už didžiausią grafikos kūrinį „Labirintas“ (311 x 449 cm), apdovanotas diplomu. 1999 m. dailininkui paskirta Lietuvos Kultūros ministerijos stipendija.

„Egmonto Bžesko grafika – visai kitoks ženkliškos dailės pavyzdys. Dideliuose jo drobių formatuose (rekordas 14m2) dažniausiai įsitaiso vienas ar du objektai, bet ir šie sunkiai išsitenka erdvės rezervate. Lakoniška struktūra ir įtaiga kūriniai primena milžiniškus šmaikščius logotipus: jie puikuojasi plakatiška forma ir aiškiu piešiniu, yra informatyvūs, įtaigūs, sklidini optimizmo. Aktyviai signalizuoja žiūrovui ir energingai kimba į aplinką.

Bžesko priemonių arsenalas apsiriboja plėšria, belyte erdve ir keliais simboliais. Populiariausi vaizdiniai – žmogaus piktograma ir spiralė. Abu akivaizdžiai ignoruoja savo istorinę kilmę, geisdami būti panašūs į animacinius personažus. Dailininkas noriai jiems talkina, suteikdamas jiems persikūnijimo galimybę ir elastingą gyvatės plastiką. Žmogus virsta spirale, spiralė – sraige, sraigė – žmogumi, žmogus – labirintu, pastarasis – akmeniu ir t.t.” (…).

Bžeskas elgiasi kaip prietaringas pirmykštis dailininkas (kuriam rūpėjo pavaizduoti tik svarbiausias kūno vietas), tačiau šiuokart pakitusi vertybių skalė: vyrauja burnos ir atraminės galūnės. Šių siurrealistinių naujadarų plastikoje regima atvirkštinė eiga: ne ženklas virsta gyvu personažu, o redukuotos antropomorfinės formos virsta ženklu (beje, išsaugodamos ryškius charakterius. (…) Autorius žavisi savo tvarinių iracionalumu, kaip galimybe atverti energijos “kanalą”. Šiam tikslui labiau pasitarnauja išcentrinė suspaustos spyruoklės jėga – įvairios manipuliacijos pamėgtąja spirale. Ir žinoma aitrios spalvos; jų santykis su juoda automatiškai kuria konfliktinę situaciją. Vitališką plastiką kiek aptramdo tik kompoziciniai dariniai, dažniausiai paisantys centro ir kitų klasikinių normų”.

-Nijolė Adomonytė